Magazijnbeheer wordt makkelijker gemaakt door WMS software. Het neemt verschillende taken uit handen. Maar wt is een WMS systeem precies? Een WMS systeem is een softwarepakket dat ondersteuning biedt bij het beheren van een magazijn vol producten. Het bekommert zich om de inslag, opslag en uitslag van goederen. Dat is ook het grote verschil met een voorraadbeheersysteem. Als je een magazijn beheert, wil je dat de inslag, uitslag en opslag heel precies gebeurt en niet met de hand wordt bijgehouden. Anders wordt het een grote chaos. Daarom is het hoog tijd om WMS systemen te vergelijken met elkaar. Lees snel verder en ontdek wat het beste WMS systeem van dit moment is!
Beste WMS systeem van 2023: Mijn selectie
- Beste WMS systeem algemeen – Stockitup
- Beste WMS systeem voor MKB – Afosto
- Beste WMS systeem met veel functies – Yerpa
WMS systeem vergelijken; hoe doe ik dat?
WMS systemen vergelijken is lastig, want er bestaan verschillende soorten WMS systemen die allemaal verschillende features hebben. Ik vind het belangrijk dat alle werknemers met het programma kunnen werken, dus er moeten genoeg en duidelijke functionaliteiten op zitten. En het belangrijkste aan zo’n systeem: er moet een goed overzicht zijn van alle producten die binnenkomen, uitgaan en opgeslagen worden. Verder vind ik WMS systeem reviews en het gebruiksgemak belangrijke aspecten. WMS systemen vergelijken doe ik uiteraard ook op basis van prijs. Ga je ook een WMS systeem bestellen? Lees dan snel verder en ontdek op welke punten je echt moet letten in deze WMS selectie.
1. Stockitup – beste WMS systeem algemeen
Het WMS systeem van Stockitup verbetert en vereenvoudigt het dagelijkse voorraadbeheer in het magazijn. Het gebruiksgemak wordt goed beoordeeld door de gebruikers; de bestellingen worden namelijk op één plek verwerkt. Voorraden van verschillende platforms synchroniseer je gemakkelijk met elkaar. En handig: het WMS systeem geeft inkoopadviezen op basis van de omloopsnelheid, productie- en levertijden en beschikbare voorraden.
De klantenservice van Stockitup wordt zeer goed beoordeeld door de gebruikers. Bij de implementatie van het WMS system wordt persoonlijke begeleiding aangeboden. Maar ze helpt ook bij vragen over het opstarten en het gebruik van het WMS. Via de website vraag je gemakkelijk een demo aan, zodat je eerst onderzoekt of het daadwerkelijk geschikt is voor je bedrijf. De warehouse management systeem kosten zijn €100 per maand. Je voegt dan een onbeperkt aantal gebruikers toe aan het WMS systeem.
Voordelen Stockitup
✅ Het is mogelijk om een onbeperkt aantal gebruikers aan te melden;
✅ Bij de implementatie wordt gratis persoonlijke begeleiding aangeboden;
✅ Stockitup werkt heel nauwkeurig met partners. Daardoor biedt ze veel updates aan en wordt het WMS steeds beter geoptimaliseerd;
✅ Er is een goed overzicht van de omloopsnelheid, voorraden en lever- en productietijden;
✅ Een demo is gemakkelijk in te plannen via de website.
Nadelen Stockitup
❌ Er wordt geen proefperiode aangeboden om het WMS systeem te testen voor je bedrijf;
❌ Deze WMS tool bestaat nog geen half jaar, dus de kans is aanwezig dat het nog niet optimaal werkt;
❌ Dit WMS systeem wordt vooral gebruikt door e-commerce verkopers en Bol.com gebruikers.
2. Afosto – beste WMS systeem voor MKB
De orderpick app van Afosto helpt magazijnbeheerders een beter WMS systeem neer te zetten. Met de apps is er geen papier nodig en worden er minder fouten gemaakt. Orderpickers kunnen met de scanners de juiste artikelen in het magazijn pakken. Met de juiste updates en WMS software wordt het proces gedigitaliseerd en bespaar je veel tijd. Ook de voorraden worden gemakkelijk beheerd. Het systeem is bovendien gericht op groei en daardoor erg schaalbaar.
Gebruikers van warehouse management systemen zoals Afosto, zijn erg tevreden. Er wordt gebruikgemaakt van de nieuwste technieken, die goed inzicht geven in de voorraadstromen. De prijzen van Afosto zijn niet beschikbaar op de website, die moeten opgevraagd worden bij de leverancier.
Voordelen Afosto
✅ Afosto biedt een gratis proefperiode aan van 2 weken;
✅ Het warehouse management systeem van Afosto wordt inzichtelijk door de tijdschema’s en routes. Hierdoor ontstaat er een reëel beeld van alle levertijden;
✅ Afosto geeft een real-time weergave van alle voorraadstanden in de magazijnen;
✅ De klantenservice is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar;
✅ Er is een WMS app beschikbaar.
Nadelen Afosto
❌ Er zijn beperkte internationale groeimogelijkheden;
❌ Afosto is alleen gericht op MKB bedrijven;
❌ Er zijn geen prijzen beschikbaar op de website van Afosto, die moeten opgevraagd worden.
3. Yerpa – beste WMS systeem met veel functies
Het warehouse management van Yerpa wordt op maat gemaakt en op de wensen van het bedrijf afgestemd. Dit WMS systeem voorbeeld speelt zich in de cloud af. Daardoor zijn de gegevens altijd beschikbaar en er is alleen een internetverbinding nodig. De functionaliteiten administratie en facturatie worden ook aangeboden. Andere modules zoals klantbeheer en offertes biedt Yerpa niet aan. Het gebruiksgemak van Yerpa is fijn en wordt als positief beoordeeld, want de interface is eenvoudig te bedienen en erg gebruiksvriendelijk.
Yerpa biedt 3 verschillende abonnementen aan. De warehouse management systeem kosten worden per gebruiker per maand berekend. De investering voor het Basic account kost maandelijks €30. Je houdt met dit abonnement de inkomende en uitgaande bestellingen bij, je maakt rapportages, je doet de boekhouding en de facturatie. Yerpa Advanced Account is het middelste abonnement. De investering voor dit pakket bedraagt €45. Je ontvangt dan de extra functionaliteiten: barcodes scannen, winstmarge per artikel berekenen en het is mogelijk om artikelen te groeperen. Het duurste abonnement kost €60 per maand, dit is het Premium account. Dit account is zeer geschikt voor grotere bedrijven.
Voordelen Yerpa
✅ Met Yerpa is het mogelijk om de winstmarge per artikel te berekenen;
✅ De voorraden worden real-time bijgewerkt;
✅ Het management system WMS werkt in de cloud, daarom is het programma overal te gebruiken;
✅ Yerpa biedt oplossingen op maat aan, het pakket wordt volledig op de wensen van de klant afgestemd.
Nadelen Yerpa
❌ Yerpa rekent opstartkosten WMS systeem, dat berekenen alle andere aanbieders niet;
❌ Deze leverancier biedt alleen een WMS systeem aan, dus het is niet mogelijk om andere modules (bijvoorbeeld klantenbeheer, facturatie of offertes) aan te kopen;
❌ Naast opstartkosten betaal je een bedrag per gebruiker per maand.
4. Optiply
De WMS pakketten van Optiply zijn speciaal voor webshops en groothandels bedoeld. Met dit WMS systeem worden de voorraad en verkopen geanalyseerd. Deze analyses leiden tot lagere voorraden, slimme inkoop en lagere inkoopkosten. Optiply geeft ook inkoopadviezen. Dit check je en verstuur je vervolgens met gemak naar de leverancier. Het gevolg is een accurate voorraad.
De ervaringen van gebruikers zijn positief. Het gebruiksgemak wordt als fijn ervaren. De klantenservice krijgt ook een grote pluim, want ze staat altijd klaar voor haar klanten. Ze is behulpzaam en biedt gratis ondersteuning. De investering voor het Optiply starterspakket begint bij €299 per maand.
Voordelen Optiply
✅ De klantenservice is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar om vragen te beantwoorden voor klanten;
✅ Optiply biedt veel functies aan, waardoor veel processen geautomatiseerd worden en je dus veel efficiënter werkt;
✅ Een demo plan je gemakkelijk in via de website. Zo probeer je het programma eerst voor je bedrijf voordat je over gaat tot aanschaf;
✅ Optiply geeft een inkoopadvies, wat de inkoopafdeling alleen nog maar hoeft te checken.
Nadelen Optiply
❌ Er wordt geen proefperiode aangeboden;
❌ Het softwarepakket is niet voor kleine ondernemers, er moet minstens een jaaromzet van €50.000 per jaar worden omgezet;
❌ Op de website staat alleen de prijs van het starterspakket aangegeven. Overige prijzen moeten aangevraagd worden;
❌ Optiply geeft geen goede inkoopadviezen voor nieuwe producten, dus dit moet handmatig gecheckt worden.
5. Visma
Het WMS systeem van Visma geeft veel inzicht in de actuele voorraden in het magazijn. Op het moment dat goederen worden bijgeboekt of afgeboekt, dan wordt de voorraad automatisch gemuteerd. Hierdoor ontstaat er een real-time voorraad. Het WMS wordt op het gebied van gebruiksgemak goed beoordeeld door gebruikers. Door de actuele voorraad maak je scherpere inkooporders en bied je tegelijkertijd meer service aan klanten. Visma ontzorgt alle gebruikers van technische zaken. Dit houdt in dat zij alle onderhoud doet. Gebruikers focussen zich daardoor alleen op de processen zelf.
Het goedkoopste softwarepakket van Visma kost €18. Dan heb je alleen een boekhoudpakket waar je met je administratiekantoor of accountant mee samenwerkt. Je koopt bij dit pakket verschillende modules aan, bijvoorbeeld de module warehouse management system. Er zijn ook andere modules beschikbaar, zoals voorraad of offertes & orders. Deze extra modules zijn aan te schaffen vanaf €6 per maand.
Voordelen Visma
✅ Visma biedt een gemakkelijke en eenvoudig op te schalen oplossing aan;
✅ Artikelen worden automatisch besteld met dit WMS systeem, waardoor er slimme inkoop ontstaat;
✅ Gebruikers worden ontzorgd in onderhoud;
✅ Visma biedt een WMS software gratis aan voor een proefperiode van 30 dagen.
Nadelen Visma
❌ Visma biedt een abonnementsvorm aan vanaf 12 maanden;
❌ Het is niet mogelijk om een WMS pakket los aan te kopen, je koopt eerst een ander pakket aan, zoals Boekhouding of Facturering;
❌ Wil je extra losse modules aankopen, dan kost dit €6 per maand extra;
❌ Het magazijn management systeem is niet gemakkelijk in gebruik te nemen, want er zijn veel opties beschikbaar;
❌ Visma heeft geen handleidingen beschikbaar over hoe het programma geïnstalleerd moet worden.
Mijn beste WMS systeem van 2023
Het beste WMS systeem van dit moment is in mijn ogen Stockitup. Het WMS zorgt ervoor dat het dagelijkste voorraadbeheer in het magazijn wordt geautomatiseerd. Het systeem heeft veel functionaliteiten, maar is toch gebruiksvriendelijk. En een groot pluspunt: bij de installatie is persoonlijke begeleiding mogelijk. Zo maak je direct een goede start!
De klantenservice van Stockitup wordt erg goed beoordeeld, ze is goed bereikbaar voor vragen. De kosten voor dit WMS systeem zijn niet heel hoog, je betaalt €100 per maand. Het is dan mogelijk om een onbeperkt aantal gebruikers toe te voegen. Je vraagt via de website overigens gemakkelijk een demo aan. Zo kun je de software eerst even uitproberen.
WMS systeem ervaringen en reviews
Hoe weet je of een programma echt zo goed is, als je het nog nooit gebruikt hebt? Precies: door WMS systeem ervaringen te checken. Gelukkig lees je op internet veel WMS systeem reviews van gebruikers. Ik heb voor het gemak een aantal WMS systeem reviews verzameld.
Stockitup review
“Ik beheer een webshop en merkte al snel sinds de start dat het bijhouden van de goederen die het magazijn in- en uitgaan een groot probleem is. Ik deed het met de hand bijhouden, maar dit is zo tijdrovend. Ik heb lang gezocht naar een goed WMS software systeem, totdat ik Stockitup tegenkwam. Dit software warehouse management system free heeft ervoor gezorgd dat er werk uit handen werd genomen, in plaats van dat het bijhouden me meer werk kost. Via Bol.com ben ik met hen in contact gekomen en ik had gelijk een goed gevoel bij hen. Het WMS is gemakkelijk bij te houden, het proces verloopt nu efficiënter en er worden geen fouten meer gemaakt”, vertelt Joost over zijn ervaring met Stockitup.
Afosto review
Sander werkt bij een webshop in kleding en vertelt over Afosto het volgende: “Wij maakten eerst gebruik van WordPress en Woocommerce. We hebben de volgende stap gezet in het verkopen van onze kleding met behulp van Afosto. Via dit WMS system bieden we onze producten aan bedrijven en consumenten aan via hetzelfde systeem. De orderafhandeling gaat veel sneller dan voorheen. We besparen zelfs op de marketingkosten door onze SEO scores. Ik moet wel zeggen dat het CMS van warehouse management system software in het begin wat ingewikkelder is dan WordPress, maar uiteindelijk werkt het wel veel stabieler.”
Yerpa ervaring
“Wij zijn een intens gebruiker van Yerpa. Toen wij het wilden gebruiken, wilden we het zo snel mogelijk implementeren, zodat we een controletool voor het hele jaar hebben. Werknemers en externen moesten hier zo snel mogelijk gebruik van maken. Het was echt noodzaak dat het zo vlekkeloos werd geïnstalleerd en zonder problemen. Gelukkig is dit gelukt. Het WMS is echt een toevoeging, want het is online, in de cloud, er is geen back-up meer nodig. Op elke plek is er toegang tot dit systeem. Het geeft je een realtime inzicht in de voorraden in het magazijn. De instapprijs is laag. Ik raad Yerpa aan iedereen aan”, vertelt Marc over Yerpa.
Optiply review
Rebecca vertelt over haar ervaring met Optiply: “Wat een eenvoudig WMS systeem. Dit is door iedereen te gebruiken, ook als je niet goed met computers bent. Het werkt erg overzichtelijk en duidelijk. Contact met de klantenservice heb ik ook als erg prettig ervaren. Ze luisterde naar je vragen en dacht echt mee hoe je het probleem oplost. Er werd ook snel gereageerd op e-mails en per telefoon is ze ook altijd bereikbaar geweest. Een nadeel van Optiply vind ik dat ze de laatste jaren niet de juiste updates hebben uitgevoerd. Wanneer er iets belangrijks in een update miste, werd dit niet gelijk opgepakt. Dit is een gemiste kans!”
Visma ervaring
Mick heeft het WMS systeem van Visma aangeschaft en zegt hier het volgende over: “In het begin liep ik er tegenaan dat het lastig was om alle features uit te vogelen als nieuwe gebruiker. Helaas heeft Visma geen handleidingen of instructievideo’s online beschikbaar. Maar na de installatie, waar mijn handige ICT-collega bij heeft geholpen, vond ik de warehouse management software online gebruikersvriendelijk. Over de implementatie heb ik ook meerdere keren contact opgenomen met de klantenservice. Die was niet zo behulpzaam, via telefoon was ze niet bereikbaar en via e-mail duurde het lang voordat ik een antwoord ontving. Maar nu alles goed staat en geïnstalleerd is, vind ik het een overzichtelijk programma.”
WMS systeem kopen checklist: hier moet je op letten!
Heb je besloten om warehouse software aan te schaffen voor je onderneming? Dan heb ik hier een handige checklist voor je samengesteld. Zo weet je waar je op moet letten bij de aanschaf van een WMS systeem.
✅ De doelstellingen moeten gedefinieerd worden, voordat er een WMS systeem aangeschaft wordt. Dan weet je aan welke eisen het WMS pakket moet voldoen en welke geschikt is voor je organisatie;
✅ Breng voor de aanschaf WMS processen in kaart, zodat je weet welke functionaliteiten de WMS systemen moeten bezitten;
✅ Er moet een duidelijk beeld zijn van welke functionaliteiten er gewenst zijn. Alleen zo maak je de beste keuze;
✅ Zorg voor de aanschaf dat de inventarisatie van het magazijn is gedaan. Welke parameters zijn er belangrijk in het magazijn?
Waarom een WMS systeem bestellen voor je onderneming?
Een WMS systeem aanschaffen voor je onderneming geeft veel voordelen. Ik neem de belangrijkste voordelen hieronder met je door.
✅ Door gebruik te maken van warehouse management software krijg je meer overzicht in je magazijn;
✅ De bestellingen die binnen komen worden sneller en veel gemakkelijker verwerkt, want het proces van inkomende goederen verwerken verloopt automatisch;
✅ WMS systemen geven veel meer inzicht in hoe een magazijn ervoor staat;
✅ Een bedrijf maakt veel minder fouten, omdat WMS een geautomatiseerd proces is.
✅ Er worden dagelijks meer orders door een WMS systeem verwerkt, want het is een automatisch proces;
✅ Alle bedrijfsprocessen stem je gemakkelijker en beter op elkaar af. Door de snelle toevoer van informatie, stemmen afdelingen (zoals verkoop, inkoop en productie) zich beter op elkaar af;
✅ Er is veel beschikbare informatie voor de managementafdelingen.
Meer interessante software voor jouw online groei?
Wil je meer interessante software gebruiken? Naast software voor financiën en administratie is er ook software voor HR en personeelsbeheer, marketing software, software voor bedrijfsvoering, software voor klantbeheer en software voor projectbeheer en planning. Er is ook software voor websites en e-commerce, beveiliging software, software voor klantenservice en ondersteuning en software voor business Intelligence (BI) en analyse. Genoeg keuze dus om jouw organisatie te laten groeien!
Als we kijken naar alle software oplossingen voor websites en e-commerce kan de beste webshop software natuurlijk niet ontbreken. Daarnaast werkt het ook erg fijn samen met magazijn software, voorraadbeheer software, orderverwerking software en wms systemen. Software voor werkbonnen, inkoopsoftware en customer data platforms zijn vandaag de dag ook niet meer weg te denken. Je kan er ook voor kiezen om je website te maken en vervolgens een fulfilment center in te zetten voor het logistieke deel. Of kies voor een marketplace integrator.
Wil je jouw webshop next level brengen kies dan voor een e-commerce platform en integreer de beste kassa software, psp software en payment provider voor het beste resultaat. Monitor vervolgens jouw klanten met een review management tool en blijf altijd op de hoogte van wat er speelt bij jouw doelgroep.
Meest gestelde vragen over een WMS systeem
Na het lezen van deze informatie heb je waarschijnlijk nog wat vragen, kan ik me zo voorstellen. Het is immers best spannend om warehouse management aan te schaffen voor je onderneming. Daarom heb ik de meest gestelde vragen over WMS systemen voor je verzameld en hieronder al beantwoord. Heb je een andere vraag? Laat dan een reactie achter en ik kom er zo snel mogelijk op terug.
Het beste WMS systeem is Stockitup. Met een WMS is het mogelijk om dagelijkse activiteiten te verbeteren en te vereenvoudigen. Verschillende platformen worden gemakkelijk met elkaar gesynchroniseerd. De bestellingen worden op één plek verwerkt. Het WMS systeem analyseert de voorraad, lever- en productietijden, omloopsnelheid en geeft op basis daarvan inkoopadviezen. De klantenservice wordt daarnaast erg goed beoordeeld. Er wordt persoonlijke begeleiding gegeven bij de implementatie van het programma. [1]
Een warehouse management systeem gebruik je om de voorraad en supply chain-processen in een magazijn of distributiecentrum bij te houden. Een WMS systeem heeft alle informatie opgeslagen over je magazijn, in één systeem. Hierdoor krijg je meer overzicht, weet je waar alle producten zich bevinden en is het mogelijk om alle processen in je magazijn te standaardiseren. Dit kost uiteindelijk minder tijd en alles gaat na afloop geautomatiseerd. WMS helpt je bij inkoop, locatiebeheer en het verwerken van bestellingen. Door gebruik te maken van een WMS systeem krijg je meer overzicht in je magazijn.
Nee, er is geen verschil tussen WMS software, WMS en een WMS systeem. Het verschil is dat de benaming anders is. WMS software beheert de volledige voorraadregistratie en processen binnen het magazijn. Hier valt de inslag van goederen, uitslag en opslag van goederen in het magazijn onder. WMS staat voor warehouse management systeem.